Συνέντευξη: Άγης Αθανασιάδης

Ο βιβλιοπώλης Άγης Αθανασιάδης μας εξηγεί τα οφέλη που έχει ένας αναγνώστης μέσα σε μια Λέσχη Ανάγνωσης.

  1. Ποια είναι τα καθήκοντα ενός συντονιστή σε μια λέσχη ανάγνωσης;

Δεν έχω μεγάλη εμπειρία από τις Λέσχες Ανάγνωσης, συντόνιζα μαζί με την Κατερίνα Μαλακατέ για 6 χρόνια, την Λέσχη που δημιουργήσαμε στο Booktalks, και τώρα προσπαθώ να δημιουργήσω μια νέα Λέσχη Ανάγνωσης, στο Free Thinking Zone, με το οποίο συνεργάζομαι. Οπότε δεν μπορώ να θεωρήσω τον εαυτό μου, «ειδικό» ή «βαθύ γνώστη» των λειτουργιών μιας Λέσχης. Απ’ ότι μπορώ να σκεφτώ και βαδίζοντας μόνο με την φτωχή μου εμπειρία στο θέμα, ο συντονιστής θα πρέπει

Α) Να έχει διαβάσει το βιβλίο προσεκτικά (όχι, δεν είναι αυτονόητο)

Β) Να δίνει τον λόγο σε όσα από τα μέλη θέλουν να πουν κάτι – ακόμα και το πιο αδιάφορο

Γ) Να φροντίζει να τηρείται κάποιου είδους χρονικό περιθώριο στις παρεμβάσεις, απόψεις των μελών – δεν μπορεί κάποιος να μιλάει πάνω από 5 λεπτά και κυρίως να μη διαβάζει κάποια «έκθεση ιδεών».

Δ) Να μη δημιουργούνται ξεχωριστές συζητήσεις μεταξύ των μελών – κυρίως στις πολυπληθείς λέσχες.

Ε) Να μπορεί να αντιλαμβάνεται πότε μια συζήτηση πλατειάζει ή «κάνει κοιλιά», ώστε να τονώσει το ενδιαφέρον, με κάποιο νέο θέμα γύρω από το βιβλίο που συζητιέται.

Στ) Να θυμάται τους συμμετέχοντες (όχι, δεν είναι αυτονόητο)

Τελευταίο και όχι έσχατο

Ζ) Να δώσει ταυτότητα στη Λέσχη που συντονίζει. Υπάρχουν όλων των ειδών οι Λέσχες Ανάγνωσης, από τις πολυπληθείς έως τις ολιγομελείς, από τις Λέσχες Εκδοτικών οίκων έως αυτές που θυμίζουν «τέια κυριών». Ευθύνη του συντονιστή είναι να υπάρχει συνέπεια στα βιβλία που επιλέγονται. Δυστυχώς δεν είναι όλα τα βιβλία ίδια, ούτε όλοι οι συγγραφείς μπαίνουν στο ίδιο καζάνι και ανακατεύονται.

2. Υπάρχουν κάποιου είδους κριτήρια για να γίνει κάποιος μέλος;

Όχι, απλά να ενδιαφέρεται για τα βιβλία και βέβαια να έρχεται έχοντας επαρκή γνώση του βιβλίου που θα συζητηθεί.

3. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα οφέλη ενός αναγνώστη, όταν είναι μέλος σε μια λέσχη ανάγνωσης; Μπορεί να λάβει η συμμετοχή του κάποιου είδους «εκπαιδευτική» διάσταση;

Τα οφέλη είναι αρκετά, προγραμματίζεις τις αναγνώσεις σου, μαθαίνεις από τους άλλους, από τη συζήτηση, ακούς για βιβλία που μπορεί να μη γνωρίζεις, καθώς από την συζήτηση προκύπτουν αναφορές και παραπομπές, τέλος συμμετέχεις σε μια «παρέα» που έχει τα ίδια ενδιαφέροντα με σένα, δημιουργούνται φιλίες και τέλος, δεν αισθάνεσαι «απόκληρος» (κάτι που όλοι οι βιβλιόφιλοι το έχουν αισθανθεί κατά καιρούς), διότι βρίσκεσαι με ανθρώπους που μοιράζονται το ίδιο ενδιαφέρον με σένα.

4. Με ποιο κριτήριο γίνεται η επιλογή των βιβλίων;

Η επιλογή γίνεται παίρνοντας ως γνώμονα, το αναγνωστικό επίπεδο των συμμετεχόντων. Θα ήταν ανόητο σε μια Λέσχη που συγκεντρώνονται έμπειροι και δοκιμασμένοι αναγνώστες να προτείνεις κάτι δεν θα ενδιαφέρει κανέναν άλλον, παρά μόνο εσένα. Προσωπικά μιλώντας, αυτό που θέλω είναι να συζητιούνται βιβλία που έχουν πολλά θέματα για ανάλυση, βιβλία που ιντριγκάρουν τον αναγνώστη και τον κάνουν να σκεφτεί, βιβλία που έχουν να προσφέρουν. Δεν είναι αναγκαίο να μ’ αρέσουν ή να τα θεωρώ «αριστουργήματα» (πολλές φορές πρότεινα βιβλία που δεν ήξερα καν, ούτε είχα διαβάσει, απλά από ένστικτο) – απλά να μπορεί να γίνει συζήτηση στα θέματα που θίγουν.

Καλό θα ήταν να αποφεύγεται η συζήτηση γύρω από βιβλία «της μόδας», ενώ αυτό που προσπαθώ είναι να υπάρχει ποικιλία στις επιλογές μέσα στο διάστημα της χρονιάς – δηλαδή, να διαβάζουμε βιβλία διαφορετικής θεματολογίας κάθε φορά. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, δεν κουράζεται το μέλος της Λέσχης και ανυπομονεί για την επόμενη συνάντηση.

5. Κρίνεται απαραίτητη τη λειτουργία πολλών λεσχών ανάγνωσης προκειμένου να προωθηθεί επαρκώς η φιλαναγνωσία;

Η φιλαναγνωσία δεν πρόκειται να προωθηθεί από τις Λέσχες Ανάγνωσης, αλλά από κοινωνικές και εκπαιδευτικές τομές. Βοηθάνε οι Λέσχες αν λειτουργούν με αντικειμενικά κριτήρια και όχι για να προωθηθεί κάποιος εκδοτικός οίκος ή κάποιος συγγραφέας. Βέβαια, όσες περισσότερες Λέσχες, τόσο καλύτερο είναι για όλους, για τους εκδότες, τους βιβλιοπώλες, τους αναγνώστες που μπορούν να συμμετέχουν αν θέλουν (και έχουν τον χρόνο) σε περισσότερες από μια.

6. Ποιες διευκολύνσεις μπορεί να κάνει ένας εκδοτικός οίκος και ποιες ένα βιβλιοπωλείο για βοηθήσει στη ομαλή λειτουργία μας τοπικής λέσχης;

Ο εκδοτικός οίκος μπορεί να προσφέρει το βιβλίο που θα συζητηθεί με μεγαλύτερη έκπτωση ή συμμετέχοντας με τον μεταφραστή (αν πρόκειται για μεταφρασμένο έργο) ή τον συγγραφέα (αν πρόκειται για εγχώριο βιβλίο). Το βιβλιοπωλείο μπορεί να διαθέσει τον χώρο (εάν έχει διαθέσιμο), όπως και να προωθήσει την Λέσχη που φιλοξενεί διαφημίζοντάς την – έτσι κι αλλιώς ευνοημένο θα βγει – κάποια βιβλία θα πουλήσει, θα κερδίσει ανθρώπους που μπορεί να μη το γνώριζαν, ή, να μην είχαν ξανάρθει. Καλό επίσης θα είναι, ο βιβλιοπώλης αν δεν είναι συντονιστής, να συμμετέχει στη συζήτηση, κατ’ αυτόν τον τρόπο θα αναπτύξει προσωπικές σχέσεις με τα μέλη της Λέσχης.

Δημοσιεύθηκε από

Giorgos Trigkas

Ο Γιώργος οδεύει προς τα 40 και ανησυχεί που δεν έχει πλέον αρκετό χρόνο στην διάθεση του για να διαβάζει όσα βιβλία θα ήθελε. Ζει στην Αθήνα και εργάζεται στο βιβλιοπωλείο BooksPlus και ως Σύμβουλος Επικοινωνίας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s